Social Media etiquette > wees een dame/heer……ook online!

social media etiquette

Soms zie ik online opmerkingen voorbij komen waar mijn kaak van op mijn tenen zakt. Op zulke momenten vraag ik me weleens af, “waar zijn onze manieren gebleven”? Gooien we die tegenwoordig steeds vaker over de schutting nu we in een digitaal tijdperk leven of lijkt dat alleen maar zo? Tuurlijk mag je zeggen wat je op je hart hebt en wat je kwijt wilt, geen probleem, maar soms denk ik weleens dat we niet meer nadenken over “hoe” we iets zeggen.

 

Sommige mensen communiceren de hele dag door via sociale media, zoals Facebook en Twitter, “veilig” achter een schermpje of mobieltje. Geweldig in sommige opzichten, muurbloempjes worden heuse fem fatale en de verlegen introverte schaakkampioen veranderd spontaan in een casanova. Juist omdat we min of meer anoniem of op afstand onze mening te pas en te onpas kunnen ventileren lijkt het wel of we botter worden, erger dan dat we wellicht face to face zouden zijn. Ongegeneerd en schaamteloos slingeren we onze frustraties, ergernissen en mening de digitale snelweg op. Soms zo erg dat ik het schaamrood op mijn kaken krijg als ik e.e.a. lees.

Voelen we ons online misschien minder verantwoordelijk voor onze uitspraken?

Voor diegene die bovenstaande wel herkend hierbij mijn “wel doen” / “niet doen” (do’s and don’ts) voor social media:

Wel doen / the do’s

  • Vergeet niet dat jouw commentaar, feed/tweet of post je kan blijven achtervolgen (lang, lang nadat het is gepost). Als je iets niet tegen je oma zou zeggen, dan is het waarschijnlijk ook geen goed idee om het online te posten.
  • Denk aan je intonatie. Ben je een opschepper of een zeurpiet? Ja? Heroverweeg dan je post, feed/tweet of commentaar want niemand houdt van opscheppers, zanikers of zeurkousen. Wees hier oprecht over naar jezelf. Niemand geeft aan zichzelf toe een zeurkous te zijn maar je weet zelf wel of je geregeld negatief op iets reageert of een “in jouw ogen” kritische post plaatst, kritisch kan een ander als zeuren ervaren, zeker als je regelmatig zulke berichtjes plaatst.
  • Denk na voordat je tagged of upload. Er is niks ergers dan iemand die een vreselijke onflatteuze foto van je upload. Dus als je iemand anders zijn/haar foto tagged of upload verplaats je dan in hun schoenen en vraag je af of je er dan nog wel zo zeker van bent om de foto te plaatsen. Vergeet niet dat jouw online activiteiten van invloed kunnen zijn op iemand anders! Nog netter, vraag de ander of je een foto met hem/haar erin “mag” posten. Dat zou jij ook fijn vinden.
  • Negeer (ignore) iemand gerust! Als iemand iets naars over je zegt of als je het helemaal niet eens bent met iemand, negeer ze dan gewoon. Het is de meest nette oplossing.

Niet doen / the don’ts

  • Over deel niet (don’t overshare). Je kunt ook TE veel delen en het is een scheidslijn die vaak overschreden wordt. Nee ik ben niet geïnteresseerd in jouw grote teen die telkens ontstoken is en ik hoef ook de details van je scheiding niet te horen via social media. Sommige zaken zijn persoonlijk en met een goede reden. En dat brengt me gelijk bij mijn volgende punt.
  • Word niet te persoonlijk. Woordenwisselingen en ruzies kun je beter offline houden. Persoonlijke aanvallen, hoe legitiem ze ook in jouw ogen zijn, vallen meestal niet zo goed bij de overige lezers en de “aanvaller” wordt er meestal op aangekeken. En laten we eerlijk zijn, wie zit er nou op zulke dingen te wachten? Neem sommige zaken ook niet te persoonlijk op. Als iemand niet je online vriend (friend) wil worden via Facebook of je tweet of “WhatsApp” niet meteen beantwoord dan kan dat ook gewoon komen omdat de persoon niet zo vaak online is/komt als jij. Of misschien heeft hij/zij wel andere zeer legitieme redenen, redenen die niks te maken hebben met wel of niet leuk vinden.
  • Vraag mensen niet steeds je te “liken” of  “te volgen”, je kunt ze hooguit op iets attenderen. Het is niet alleen veeleisend maar laat de persoon zelf beslissen wat hij/zij wil “liken” of “volgen”.
  • Spreid je tweets en feeds, niks is vervelender dan 100 foto’s of 20 tweets in één keer of 6 posts achter elkaar op Facebook. Een paar is geen probleem maar ineens heel veel is erg vervelend. Waarschijnlijk wel herkenbaar voor velen.
  • Geloof niet alles klakkeloos wat er op het internet wordt geschreven, ook niet door journalisten, wees kritisch! Als ik je zou zeggen dat je buurman een eenhoorn in de schuur heeft staan of de buurvrouw kan vliegen dan geloof je dat toch ook niet meteen. Waarom zou je andere informatie dan wel gelijk geloven en erger nog, als waarheid aannemen en ook als zijnde waarheid verspreiden met al het nodige commentaar erbij.

Wat zijn jouw grootste ergernissen online?

Advertenties
%d bloggers liken dit: